Τετάρτη, 6 Δεκεμβρίου 2017

Κιλκίς: Εισήγηση με θέμα, «Η ζωή ως τέχνη ή η τέχνη της ζωής;»

Υπογράφει ο Ιωάννης Κ. Λιναρδάκης
Διευθυντής 3ου Γυμνασίου Κιλκίς
Το 3ο Γυμνάσιο Κιλκίς συμμετέχει στο ετήσιο επιστημονικό συνέδριο της Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π.) με την πρωτότυπη και ερευνητική εισήγηση με θέμα: “Η Συμβολή της Μουσειακής Εκπαίδευσης στην Επαγγελματική Ανάπτυξη των Μαθητών”, που θα πραγματοποιηθεί στις 27 και 28 Ιανουαρίου 2018.


Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, των ραγδαίων εξελίξεων σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και των διαρκών προκλήσεων η επαγγελματική ανάπτυξη των ατόμων κατέχει πρωτεύουσα θέση και γίνεται ολοένα και περισσότερο σύνθετη διαδικασία. 


Η επαγγελματική ανάπτυξη είναι δυνατόν να επιτευχθεί μέσα από ποικίλους τρόπους και δραστηριότητες, μια εκ των οποίων είναι η μουσειακή εκπαίδευση. Πρόκειται για μια μορφή μη τυπικής εκπαίδευσης που υλοποιείται στο πλαίσιο πολιτιστικών προγραμμάτων, τα οποία μεταξύ των άλλων περιλαμβάνουν επισκέψεις σε αρχαιολογικούς τόπους, μουσεία και αίθουσες που φιλοξενούν εκθέσεις και μνημεία. 

Η συμβολή της μουσειακής εκπαίδευσης αφορά ένα ευρύ και αλληλοεξαρτώμενο παιδαγωγικό, κοινωνικό, οικονομικό και πολιτισμικό φάσμα επηρεάζοντας την επαγγελματική ανάπτυξη του ατόμου. 

Συγκεκριμένα, οι στόχοι της συνδέονται, μεταξύ των άλλων, με τη γνωριμία με το παρελθόν, την απόκτηση γνώσεων σχετικά με τα επαγγέλματα του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος καθώς και την εν γένει διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς με σεβασμό στη διαφορετικότητα. 

Οι μαθητές μέσω της βιωματικής μάθησης κατανοούν την αναγκαιότητα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, συνειδητοποιούν την εξάρτηση του ατόμου από το πολιτισμικό περιβάλλον και τις συνδεόμενες με αυτό επαγγελματικές επιλογές, συνεργάζονται με τοπικούς φορείς και τελικά υποστηρίζονται στην προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη. 

Επιπλέον, ενεργοποιούνται οι διανοητικές δυνάμεις των μαθητών, οι καλλιτεχνικές και οι κινητικές τους δεξιότητες και προωθείται η μεταξύ τους επικοινωνία. Η δομή του χαρακτήρα της μουσειακής εκπαίδευσης στηρίζεται στις θεωρίες μάθησης, όπως των Dewey, Piaget, Vygotsky και Montessori, από όπου απορρέουν βασικές διδακτικές αρχές της, όπως αυτές της αυτενέργειας, της εποπτείας και της εγγύτητας στη ζωή. 

Στην εργασία αυτή παρουσιάζονται οι στόχοι ενός σχεδίου δράσης, η δομή του, οι μουσειοπαιδαγωγικές αρχές στις οποίες στηρίχτηκε ο σχεδιασμός του, οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν και τα συμπεράσματα από την αξιολόγησή του. 

Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εορτασμού των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2017, κατά τη διάρκεια του οποίου μαθητές του 3ου Γυμνασίου Κιλκίς πήραν μέρος στην εκπαιδευτική δραστηριότητα του Αρχαιολογικού Μουσείου Κιλκίς: «Κινώντας για νερό στην κρήνη…». 

Από την παρούσα εργασία συνάγεται ότι η σύνδεση Σχολείου και Μουσείου, «σύνθεση παιδείας και πολιτισμού», δεν προασπίζει μόνο το δικαίωμα κάθε ανθρώπου για ίση πρόσβαση στην πολιτιστική κληρονομιά και την τέχνη, αλλά συμβάλλει και στη διαμόρφωση πολιτών που θα μπορούν να συνδιαλέγονται με τα πολιτισμικά αγαθά και να επικοινωνούν δυναμικά με το ιστορικό και κοινωνικό περιβάλλον του χθες, του σήμερα και του αύριο, προάγοντας την επαγγελματική τους ανάπτυξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου